Górne drogi oddechowe. Jak o nie dbać w okresie jesienno-zimowym?


Górne drogi oddechowe Twojego dziecka – czy wiesz, jak je wspierać?

Układ oddechowy zbudowany jest z kilku narządów, które w okresie noworodkowym i dziecięcym wciąż się rozwijają. Nos, gardło, krtań, tchawica, oskrzela i płuca tworzą układ oddechowy, z czego nos i gardło zaliczane są do górnych dróg oddechowych. Troska o poszczególne narządy wpływa na prawidłowe funkcjonowanie całego układu oddechowego – a w rezultacie całego organizmu. Zwłaszcza u maluszków, u których, np. błona śluzowa nie jest na tyle rozwinięta, by mogła w pełni samodzielnie oczyszczać nos z zanieczyszczeń. Dlatego tak ważna jest kondycja górnych dróg oddechowych u najmłodszych. Oto kilka prostych rad, jak należy dbać o układ oddechowy dziecka:

  • Dbaj o prawidłowe dotlenienie na świeżym powietrzu. Nawet jeśli za oknem pada śnieg, a temperatura wynosi mniej niż zero, to nie ma nic lepszego dla górnych dróg oddechowych od codziennego spaceru. Oczywiście unikaj zatłoczonych i zanieczyszczonych miejsc, najlepszy będzie park lub wycieczka za miasto.
  • Zadbaj o powietrze w domu. Oczyszczacz i nawilżacz powietrza to urządzenia, które poprawiają jakość powietrza domowego – zwłaszcza zimą, gdy ogrzewanie bardzo je wysusza. Dzięki temu maluszek nie przesuszy sobie gardła czy śluzówki nosa.
  • Wybierz meble do pokoju dziecięcego wykonane z naturalnych materiałów np. drewna.
  • Rób inhalacje z soli fizjologicznej, które pomagają oczyścić i odetkać zatkany nosek.

Domowe sposoby na wspomaganie górnych dróg oddechowych

Jeśli nie wiesz, jak dbać o układ oddechowy, spróbuj domowych sposobów na wzmocnienie górnych dróg oddechowych, zarówno u dorosłych, jak i starszych dzieci. Świetnym pomysłem jest picie soków z owoców czy warzyw, a także z dodatkiem ziół. Jedną z najbardziej znanych wspierających górne drogi oddechowe naturalnych metod jest np. picie herbaty z werbeny.

Kolejną rośliną, która ma dobry wpływ na utrzymanie zdrowego gardła jest czarny bez. Owoce i kwiaty czarnego bzu w ogóle znane są ze swoich właściwości zapewniających prawidłowe działanie górnych dróg oddechowych. Szybkim i prostym sposobem na zastosowanie czarnego bzu jest wypicie herbatki z kwiatów rośliny. Można wzbogacić smak i właściwości prozdrowotne naparu, dodając łyżeczkę słodkiego miodu. Wówczas nasze górne drogi oddechowe poczują przypływ powietrza.

Podczas dbania o zdrowie górnych dróg oddechowych niezastąpiony jest korzeń imbiru. Jest przyprawą stosowaną zarówno w kuchni, jak i w zrównoważonej diecie. Działa, wspierając odporność i nasze drogi oddechowe. Pyszny napój z imbirem, dodatkiem miodu, cytryny i kurkumy to istna bomba witaminowa, która dzięki witaminie C pozwala utrzymać prawidłową pracę układu odpornościowego. Przygotowując codzienne posiłki, warto wziąć pod uwagę przyprawy, które nie tylko dodają smaku potrawom, ale też pobudzą nasz zmysł węchu i górne drogi oddechowe do pracy.

O czym jeszcze należy pamiętać, w trosce o zdrowy układ oddechowy? Przede wszystkim o piciu odpowiedniej ilości wody i odpoczynku. Regularne picie wody oczyszcza drogi oddechowe, dzięki czemu organizm prawidłowo się regeneruje. Podobnie działa odpoczynek i sen. W tym miejscu należy przyjrzeć się jakości powietrza w sypialni – komfortowa temperatura powinna wynosić nieco mniej niż np. w pokoju dziennym. Optymalnie zaleca się około 18-19˚C i 40-60% wilgotności.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.